Oleh:
Mohd Sufiean Bin
Hassan
Pegawai Perhubungan Awam, Kolej Universiti
Islam Melaka
Seminar Kebangsaan
Perlembagaan Malaysia
NAIB
CANSELOR KUIM DIBERI PENGHARGAAN SEBAGAI PEMBAHAS UTAMA
Kuala Lumpur, 05
Julai: Arkib Negara Malaysia telah mengundang Naib Canselor Kolej Universiti
Islam Melaka (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff Hj. Hashim
sebagai pembahas utama di Seminar Kebangsaan Perlembagaan Malaysia yang
bertemakan ‘Di antara Sejarah dan Tuntutan Semasa’ bertempat di Auditorium
Memorial Tunku Abdul Rahman baru-baru ini.
Seminar yang
bertemakan ‘Di antara Sejarah dan Tuntutan Semasa’ itu turut dihadiri Timbalan
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, YB. Dato’ Joseph Talang, Ketua
Pengarah Arkib Negara Malaysia, Hjh. Daresah Hj. Ismail dan Prof. Emeritus Datuk Dr. Hj. Shad Saleem Faruqi
(UiTM).
Seminar tersebut
turut membariskan ahli panel terkemuka seluruh tanahair seperti Prof. Madya Dr.
Joseph Milton Fernando dari Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu
A. Aziz, UIA, Prof. Madya Dr. Sivamurugan Pandian, USM dan Dr. Azharudin
Mohamed Dali, UM.
Dalam Perbahasan
mengenai Perlembagaan Dari Perspektif Sejarah, Prof. Emeritus Datuk Wira Dr.
Mohd Yusoff Hj. Hashim, memberi penekanan pengertian sejarah Perlembagaan
Malaysia merupakan sejarah warisan, tradisi dan realiti masyarakat selain impaknya kepada sosiopolitik dan
kemajuan Malaysia pada hari ini.
Beliau turut berpendapat
sistem kenegaraan, perlembagaan politik kuasa, agama dan bahasa dipengaruhi
oleh peristiwa sejarah sesebuah Negara atau kesinambungan dari sejarah silam.
Menurut Prof. Emeritus
Dr. Mohd Yusoff, aura yang dimiliki oleh institusi raja-raja Melayu pada hari
ini, kebanyakannya diwarisi dari Era Kesultanan Melayu Melaka dan bukannya
wujud dengan sendirinya. Beliau turut menyifatkan perlembagaan yang terbentuk
hari ini sebagai Politik Tradisi dan
Kesinambungan atau ‘the Politics of Traditions and Continuity’ dan
pemerintahan berteraskan demokrasi berparlimen.
Menurut Prof.
Emeritus Dr. Mohd Yusoff Perlembagaan Malaysia tidak bermula dengan sendirinya tetapi
mempunyai latar belakang sejarah, kemasyarakatan, kebudayaan, warisan dan juga
bangsa yang wujud di Malaysia semenjak zaman awal lagi.
Beliau mengambil
kata-kata pengamal undang-undang, Tan Sri Abdul Aziz Rahman yang mengatakan sejarah
dan tradisi menjadi sebahagian daripada asas dan tunggak pembinaan perlembagaan
negara.
Tambah Prof.
Emeritus Dr. Mohd Yusoff, kenyataan ini memang tepat dengan sejarah munculnya
perlembagaan persekutuan 1957 dan sekiranya dikaji sejarah tamadun bangsa Melayu
semenjak abad ke 7 lagi.
Kerajaan-kerajaan
Melayu awal telah muncul sebelum kerajaan Melaka abad ke 15 yang menjadi nenek
moyang kepada kesultanan Melayu Melaka antaranya kerajaan Tua Temasik dan
kerajaan Melayu Tua Palembang Jambi era Sriwijaya.
Empayar Sriwijaya
ini muncul dalam sejarah bangsa Melayu di antara abad ke 7 hingga ke abad 13,
dan terdapat bukti-bukti sejarah seperti batu-batu bersurat ataupun
prasasti-prasasti seperti Prasasti Talam Tuwo, Prasasti Kedukan Bukit, Prasasti Boom Baru, dan
Prasasti Telaga Batu. Kebanyakan prasasti ataupun batu bersurat ini menyebutkan
tentang hubungan raja yang memerintah dengan rakyat di mana timbul istilah
seperti derhaka, ditimpa tulah, ditimpa kutukan dewata dan juga istilah
kuasa-kuasa raja.
Ini yang menunjukkan
bahawa era Sriwijaya mereka mempunyai undang-undang tersendiri dan kemudian
menjadi panduan kepada hala cara bernegara atau sistem kenegaraan.
Tambah beliau
lagi laporan sumber china, Sanpochi dan Sellepochi turut menyatakan di Era
Sriwijaya telah ada sistem berkerajaan dengan bukti batu bersurat yang
menggunakan bahasa Palava dan bahasa Sanskrit.
“The Politics of Traditions and
Continuity”
- Prof. Emeritus
Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff Hj. Hashim
Laporan-laporan jawa
seperti Kitab Negarakertagama, Kitab Babad Tanah Jawi dan Kitab Pararaton turut
menjelaskan hubungan di antara kuasa jawa dengan kuasa-kuasa Melayu di bahagian
utara pulau jawa terutama sekali kerajaan empayar Sriwijaya di mana ada sistem
negaranya dan juga ada undang-undang tertinggi yang digunakan oleh kerajaan Melayu
ini.
Kemudian Sriwijaya
ini digantikan oleh Temasik iaitu Singapura tua di mana menurut Prof. Emeritus
Dr Mohd Yusoff mereka mewarisi undang-undang dan juga perlembagaan kerajaan Sriwijaya
berdasarkan kepada tokoh-tokoh pemerintah Temasik seramai 5 orang yang
merupakan waris langsung kepada raja-raja Sriwijaya.
“Parameswara telah
membuka Melaka setelah Temasik dikalahkan oleh kuasa siam ataupun kuasa
majapahit. Di Melaka pada masa itu telah ada undang-undang tertinggi yang
dipanggil sebagai Hukum Kanun Melaka ataupun Undang-Undang Melaka (The Canon Laws Of Malacca).
“Undang-undang yang
mengandungi 44 perkara itu menggunakan bahasa Melayu klasik yang menyatakan
mengenai kedudukan, hak-hak undang-undang dan juga pemerintahan serta hala cara
bernegara atau ‘state craft’ kerajaan Melaka. Perkara 1, 2 dan 3 dengan jelas menyatakan
mengenai kedudukan raja apabila menjadi sultan akan menduduki hierarki
tertinggi serta memegang tampuk kuasa politik pentadbiran.” Jelas beliau lagi.
Kerajaan Johor
tua yang muncul setelah keruntuhan empayar Melaka pada tahun 1511. Kerajaan ini
turut mempunyai undang-undang tubuh yang diwarisi daripada empayar Melaka dan
undang-undang ini merupakan undang-undang tertinggi kerajaan Johor.
KEDAULATAN LOCUS STANDI PERLEMBAGAAN
Menjelang tahun
1722 berlaku perpecahan empayar Johor, yang membawa kepada tertubuhnya
negeri-negeri Melayu baru dan kesultanan Melayu baru seperti Johor baharu,
Pahang, Negeri Sembilan, Selangor dan Kelantan. Negeri-negeri Melayu ini turut mempunyai
undang-undang tersendiri sebagai undang-undang Pahang, undang-undang Selangor, undang-undang
Negeri Sembilan yang disebut juga sebagai Undang-Undang Tubuh negeri yang
berkenaan.
Ini diikuti
dengan kemunculan kerajaan-kerajaan Melayu baru sepanjang abad ke-18 dan 19 di
mana penguasa politik dan kerajaan masih berada di tampuk raja-raja dan
sultan-sultan terdahulu. Sehinggalah campur tangan pihak British (1874), dan
sistem residen diperkenalkan.
Tahun 1895 dan
1896 termaktubnya perjanjian negeri-negeri Melayu bersekutu. Raja-raja 4 buah
negeri bertemu dalam satu persidangan yang dipanggil sebagai Durbar yang diwakili
oleh raja perak, Negeri Sembilan, Selangor dan Pahang menurunkan tandatangan
menandakan tertubuhnya negeri-negeri bersekutu itu.
Menurut Prof
Emeritus Dr. Mohd Yusoff, kuasa sultan sebagai pemerintah dan Yang Dipertuan
Negeri diteruskan sehingga ke Era Malayan Union. Usaha Harold Michael meminta
persetujuan raja-raja untuk mengubah sistem pemerintahan kerajaan kepada
Malayan Union pada April 1946, namun rancangan ini gagal. Raja-raja Melayu
terus memainkan peranan sebagai pemerintah yang sah dan memegang tampuk kuasa.
Pilihan raya
umum yang pertama Tanah Melayu telah diadakan pada julai 1955 di mana parti perikatan
telah menang sebanyak 51 kerusi pada 52 buah kerusi dipertandingkan, ini menunjukkan
bahawa rakyat mengambil bahagian dalam proses pembentukan kemerdekaan itu.
“Apabila
cadangan untuk melantik Suruhanjaya Reid yang bertanggungjawab merangka
perlembagaan Tanah Melayu, 3 pihak terlibat dalam perbincangan ini iaitu wakil-wakil
raja-raja Melayu bagi pihak pemerintah, parti-parti politik iaitu Parti Perikatan
UMNO, MCA dan MIC yang mewakili rakyat dan pegawai-pegawai British.
“Penglibatan pemerintah
ini menunjukkan bahawa raja-raja Melayu terus diiktiraf sebagai kelompok
pemerintah yang mempunyai Locus Standi sebagai pemerintah.
Mempunyai hak undang-undang dan perlembagaan serta had terhadap hak-hak
tersebut.” Jelas Prof. Emeritus Dr. Mohd Yusoff.
Pada tahun 1963
Malaysia tertubuh bersama-sama Sabah dan Sarawak dan institusi raja-raja Melayu
ini telah menjadi teras kepada pembentukan perlembagaan persekutuan. Perkara
ini dibuktikan dengan perkara-perkara 32 hingga 43.
SEJARAH, PERLEMBAGAAN DAN PERKEMBANGAN
Kemuncak institusi
raja-raja Melayu ini ialah tertubuhnya majlis raja-raja di bawah perkara 38
yang mana mempunyai kuasa perlembagaan menentukan kedudukan raja-raja Melayu
bukan sahaja sebagai pemerintah negeri-negeri masing-masing malah sebagai
pemerintah utama dan Ketua Agama Islam dan adat istiadat Melayu.
Hak sultan-sultan
juga termaktub dalam perkara 70 tentang hak-hak negeri masing-masing di mana
sultan-sultan menduduki hierarki teratas dalam hala cara pemerintahan negeri
masing-masing serta mempunyai ‘Locus Standi’
atau kuasa undang-undang untuk dilaksanakan di negeri masing-masing.
Seterusnya,
beliau memperkatakan mengenai agama Islam yang termaktub dalam Perkara 3, Perlembagaan
Persekutuan; sebagai agama persekutuan dan raja-raja Melayu adalah Ketua Agama
di peringkat negeri manakala, YDPA sebagai ketua agama bagi negeri-negeri yang
tidak beraja. Agama Islam juga dianuti sejak era Kesultanan Melayu Melaka lagi
dan mempunyai penganut yang paling ramai di kalangan orang Melayu serta diwarisi oleh negeri-negeri yang lain hingga ke hari ini.
Begitu juga pada
bahagian 12 artikel 152, berhubung dengan Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan Malaysia. Bahasa ini telah dipertuturkan sejak Era Kesultanan Melayu
Melaka lagi malah sebelum era kesultanan tersebut dan dalam konteks seluruh
alam Melayu, bahasa ini telah dipertuturkan oleh penduduknya dari era
Palembang, bahasa Melayu pra klasik, bahasa Melayu klasik, hinggalah bahasa
Melayu moden yang digunakan pada hari ini.
Realiti ini
mewajarkan kepada pembentukan perkara 152: Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan Malaysia dan ini juga ada kaitannya dengan pembentukan artikel 160
(2) Perlembagaan Persekutuan di mana Bahasa Melayu dan Agama Islam menjadi
sebahagian komponen pengertian istilah Melayu di Malaysia.
Begitu juga
dengan perkara 153 berhubung dengan kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum bumiputera
Sabah dan Sarawak. Dirujuk kepada hakikat sejarah dan tradisi di mana orang
Melayu merupakan pemegang kuasa dan induk kepada pemerintahan dan kerajaan yang
mencetuskan kepada istilah Ketuanan
Melayu dan menjadi tanggungjawab YDPA untuk memastikan perkara 153 ini
dilaksanakan.
Jadi dilihat
secara keseluruhan terbentuknya sebuah perlembagaan adalah merujuk kepada
sejarah dan tradisi bangsa yang diwarisi beratus-ratus tahun sehingga taraf
raja-raja Melayu juga bertukar daripada identitinya sebagai raja mutlak menjadi
raja berperlembagaan yang dikawal oleh perlembagaan dan juga hak-hak yang
dihadkan oleh perlembagaan.
Kedaulatan
raja-raja Melayu Yang Dipertuan Agong diatasi oleh perkara 182 dan 183 di mana
baginda-baginda ini boleh secara peribadi boleh didakwa oleh sebuah mahkamah
khas atau ‘special court’ yang anggotanya terdiri daripada wakil-wakil kerajaan
dan wakil raja-raja Melayu.
No comments :
Post a Comment