Oleh:
Mohd Sufiean Hassan
Pegawai Perhubungan Awam KUIM
Perlembagaan Malaysia Berwadahkan Sejarah,
Tradisi dan Legasi Bangsa
NAIB CANSELOR KUIM MEMBAHASKAN KONSEP “THE
POLITICS OF CONTINUITY AND CHANGE”
Naib Canselor
Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff
Hj. Hashim telah diberi penghormatan untuk memberi Ucap Utama sempena Seminar
Kebangsaan Sejarah Kesultanan Melaka
2011
Merungkai
sejarah Kesultanan Melaka dan sumbangan kesultanan ini kepada sejarah dan peradaban Malaysia, Indonesia, Brunei Darusalam,
Singapura, Thailand dan Philipina.
Beliau menekankan
kepada pengertian sejarah kesultanan Melayu
Melaka dari perspektif warisan, tradisi dan realiti masyarakat serta impaknya kepada
sosiopolitik dan kemajuan Malaysia serta Nusantara pada hari ini. Beliau turut berpendapat
bahawa sektor sistem kenegaraan, politik kuasa, agama dan bahasa dipengaruhi
oleh peristiwa sejarah sesebuah negara.
Selain itu,
beliau turut menyentuh perkara yang berhubung dengan aura yang dimiliki oleh
institusi raja-raja Melayu pada hari ini yang kebanyakannya diwarisi dari era Kesultanan
Melayu Melaka.
Dengan menamakan
sebagai Politik Kesinambungan dan
Perubahan atau ‘the Politics of Continuity and Changes,’ iaitu dengan
melihat pemegang kuasa-kuasa mutlak terdiri daripada raja-raja Melayu, sultan-sultan
dan pembesar-pembesar Melayu yang dilantik oleh raja-raja.
Beliau turut menyebut,
selepas kejatuhan kerajaan Kesultanan Melaka pada 1511, kerajaan Melayu dilanjutkan kepada kesultanan kerajaan
Johor, Johor-Riau dan Johor-Riau-Lingga yang mewarisi empayar Melaka dari segi
institusi raja-raja dan sistem kerajaan sehinggalah perpecahan empayar Johor-Riau
sekitar tahun 1720-an, akibat kemasukan pengaruh Bugis dan Minangkabau ke dalam
politik Melayu.
Ini diikuti oleh
kemunculan kerajaan-kerajaan Melayu baru sepanjang abad ke-18 dan 19 di mana
penguasa politik dan kerajaan masih berada ditampuk raja-raja dan sultan-sultan
terdahulu. Sehinggalah campur tangan pihak British pada tahun 1874, sistem residen
diperkenalkan.
Terdahulu, British
dan Jepun berkomunikasi secara undang-undang dengan raja-raja Melayu
sehinggalah kepada termaktubnya perjanjian negeri-negeri bersekutu pada 1 Julai 1896, di mana kali
pertama Raja Melayu ini dipertemukan oleh pihak British dalam satu persidangan
yang dinamakan Persidangan Durbar di Kuala Kangsar Perak.
Kuasa sultan sebagai
pemerintah dan Yang Dipertua Negeri diteruskan sehingga ke era Malayan Union
pada April 1946, apabila Harold Michael meminta persetujuan raja-raja untuk mengubah sistem pemerintahan kerajaan
kepada Malayan Union dan rancangan ini gagal. Seterusnya, raja-raja Melayu memainkan peranan sebagai pemerintah dan
memegang tampuk kuasa.
Apabila di tubuh
Suruhanjaya Reid untuk merangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1956/57, dalam
rundingan tersebut tiga pihak menjadi tunggak utama yang iaitu raja-raja Melayu
atau wakil mereka, komponen ahli-ahli parti perikatan, UMNO, MCA dan MIC, yang
diketuai oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan wakil British.
Hasil rundingan
dan kontrak sosial ini, maka, termaktublah kedudukan dan hak undang-undang
institusi raja-raja Melayu di dalam persekutuan dan perlembagaan negeri-negeri Melayu
yang disebut sebagai Undang-Undang Tubuh.
Perlembagaan
termaktub, Yang Di Pertuan Agong (YDPA) sebagai pemimpin utama Negara, manakala,
negeri-negeri yang mempunyai raja diketuai oleh raja tersebut dan negeri-negeri
yang tidak beraja diterajui oleh Yang Dipertua Negeri.
Sehingga kini,
kedudukan baginda sultan dikanunkan di dalam Perlembagaan Persekutuan: bab 1
perkara 32 hingga 38 mengenai kepala utama Negara, bab 2 Majlis Raja-Raja ,
perkara 38 tentang kedudukan dan juga hak-hak undang-undang raja-raja Melayu.
Bab 3 tentang pemerintahan negara yang termasuk dalam perkara 39 hingga 43, bab
5 tentang kedudukan raja-raja Melayu
diperingkat negeri-negeri iaitu termaktub dalam perkara 30 hingga 32
sehingga disebut bahawa perkara-perkara mengenai isu raja Melayu ini dianggap sebagai tiang seri kepada Perlembagaan
Persekutuan hari ini dan juga perlembagaan negeri-negeri.
Ini jelas
membuktikan bahawa sultan mempunyai hak dalam penggubalan undang-undang dan
perlembagaan. Dalam istilah undang-undangnya baginda mempunyai “Locus
Standi” perundangan.
Maka terbinalah
sistem pemerintahan beraja dan sistem raja berperlembagaan yang menjadi teras
kepada sistem pemerintahan demokrasi berparlimen.
Ini menunjukkan
bahawa Kesultanan Melayu Melaka membawa pengaruh yang amat besar kepada sistem
pemerintahan Malaysia pada hari ini.
Seterusnya,
beliau memperkatakan mengenai agama Islam yang termaktub dalam Perlembagaan
Persekutuan; sebagai agama rasmi dan raja-raja Melayu adalah Ketua Agama di peringkat
negeri manakala, YDPA sebagai ketua agama bagi negeri-negeri yang tidak beraja.
Agama Islam juga
dianuti sejak era Kesultanan Melayu Melaka lagi dan mempunyai penganut yang
paling ramai di kalangan orang Melayu serta
diwarisi oleh negeri-negeri yang lain
hingga ke hari ini. Begitu juga pada bahagian 12 artikel 152, berhubung dengan Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan Malaysia. Bahasa ini dipertuturkan sejak era Kesultanan
Melayu Melaka lagi malah sebelum era kesultanan tersebut dan dalam konteks
seluruh alam Melayu, bahasa ini telah dipertuturkan oleh penduduknya dan ini
mewajarkan kepada pembentukan perkara 152: Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan Malaysia. Ini juga ada kaitannya dengan pembentukan artikel 160 (2)
Perlembagaan Persekutuan di mana Bahasa Melayu dan Agama Islam menjadi
sebahagian komponen pengertian istilah Melayu di Malaysia.
Begitu juga
dengan perkara 153 berhubung dengan kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum bumiputera.
Dirujuk kepada hakikat sejarah dan tradisi di mana orang Melayu merupakan
pemegang kuasa dan induk kepada pemerintahan dan kerajaan yang mencetuskan
kepada istilah Ketuanan Melayu dan adalah menjadi tanggungjawab YDPA untuk
memastikan perkara 153 ini dilaksanakan.
Seminar
mengambil ketetapan menyokong ucap utama ini dengan perkara-perkara berikut:
Pertama:
Menyokong kerajaan untuk menjadikan sejarah sebagai matapelajaran wajib di
sekolah-sekolah.
Kedua: Mempertahankan
Perlembangan Persekutuan dan perlembagaan negeri-negeri serta peranan institusi
raja-raja dalam pemerintahan Negara Malaysia.
Ketiga: Mempertahankan
Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan berhubung dengan Islam sebagai agama
persekutuan serta mendesak pihak-pihak tertentu menangkis anasir-anasir yang
cuba memperlekehkan masyarakat Melayu beragama islam.
Keempat:
Mempertahankan kedaulatan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sebagaimana
yang terdapat dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan serta menyeru pihak-pihak
yang berkewajipan untuk melaksanakan penggunaan bahasa ini dengan cara lebih
berkesan.
Kelima:
Mempertahankan Perkara 153, berhubung dengan hak-hak istimewa orang Melayu dan kaum
bumiputera serta menangkis anasir-anasir yang cuba mempersoal dan meremehkan
artikel ini.
Keenam:
Mengesyorkan supaya Perlembagaan Persekutuan dan perlembagaan negeri dijadikan
salah satu matapelajaran induk atau subjek induk diajarkan di sekolah-sekolah
dan institusi-institusi pengajian untuk mencetuskan semangat patriotism dan
kecintaan kepada Negara.
Ketujuh: Menyokong
kerajaan negeri Melaka menggalakkan Pelancongan Sejarah juga tidak ketinggalan
menekankan sejarah kesultanan Melaka yang ada dalam bentuk “tangibal dan
intangibal”.
No comments :
Post a Comment