Oleh:
Mohd Sufiean Hassan
Pegawai Perhubungan Awam
KUIM
HUMBAN KETUANAN MELAYU?...
NAIB CANSELOR KUIM ANALISIS
ANTARA REALITI SEJARAH DENGAN TAK CELIK BUDAYA
Pendapat sarjana yang mengatakan
penduduk asal Malaysia terdiri daripada Melayu dan Pribumi telah dibahaskan
sejak dulu lagi tapi ada pihak-pihak tertentu yang mudah lupa dengan hakikat
ini. Sarjana dan penyelidik terdahulu berpendapat kalangan melayu dan pribumi
ini secara umumnya terdiri daripada Melayu Proto dan Melayu Deutero.
ASAL USUL MELAYU
Melayu Proto terdiri daripada kalangan oleh asli dari pelbagai suku yang menjadi penduduk asal seperti di Sabah, Sarawak dan juga semenanjung.
Di Sabah terdapat Kadazandusun,
Kadazan Papar, Kadazan Penampang, Tagahas, Tangara, Rungus, Orang Sungai,
Kuijau, Bagahak, Bajau, Iranun, Ubian,
Binadan, Suku Suluk, Murut, Paitan, Bonggi, Idahan, Kokos, Kedayan, Bisaya, Kimarang,
Rumanau, Minokok, Tidung, Bundu, Kimensi, Lobou dan sebagainya.
Di Sarawak terdapat suku Bidayuh,
Iban, Melanau, Orang Ulu, Kayan, Kenyah, Kajang, Kejaman, Punan, Ukit, Penan,
Lun Bawang, Lun Dayeh, Murut, Berawan, Kelabit, Bisaya, Kedayan dan sebagainya.
Manakala di semenanjung terdapat kumpulan orang asli yang mendiami tanah asal di sini.
Melayu Deutero ialah kalangan
melayu yang terdedah kepada pengaruh asing dan mendiami politi-politi melayu di
sepanjang pesisir pantai dan merekalah yang banyak membawa perubahan kepada
tradisi politik, kebudayaan, agama, dan ekonomi apabila Malaysia terdedah
kepada proses fenomena pengantarabangsaan ‘Internationalization’
dengan kalangan luar daripada timur dan juga barat.
KEPIMPINAN MELAYU
Di kalangan mereka juga telah
muncul kepimpinan melayu dan pribumi yang asalnya disebut sebagai para Datu
atau Datuk yang terdiri daripada pembesar-pembesar tempatan yang mempunyai kewibawaan
pentadbiran dan pemerintahan sehingga wujudnya Institusi Kedatuan umpamanya di
Sabah dan Sarawak para Datu amat dihormati dan merekalah yang menjadi penerus
kepada tradisi kepimpinan pribumi semenjak zaman dahulu lagi sehingga ke era
kedatangan British, Raja Brooke ataupun Syarikat Berpiagam Inggeris di Sabah.
Sementara di Semenanjung Malaysia
para Datu ini menjadi ketua kepada kepimpinan pribumi umpamanya era Zaman
Melaka para Datu ini mentadbir kawasan-kawasan tertentu seperti Datuk Ungku Klang
menjadi pentadbir kepada Daerah Klang,
Datuk Penggawa Permatang menjadi ketua dan pentadbir yang berwibawa di Kuala
Selangor, kemudian Datuk Wijaya Hululangat menjadi ketua dan pentadbir kepada
daerah Hulu Langat sehinggalah kehadiran Raja Selangor yang Pertama iaitu
Sultan Raja Lumu yang menjadi Sultan Sallehuddin Shah di mana para Datu ini
menjadi penyokong kepada terbentuknya institusi kerajaan yang diketuakan oleh
seorang raja.
Secara literal munculnya istilah
kerajaan itu berasal dari perkataan Raja dan apabila telah menjadi kompleks
menjadi pentadbiran dan pemerintahan muncullah kerajaan yang berwibawa dan
berdaulat di negeri masing-masing.
Ini bukanlah perkara baru tetapi
merupakan kelanjutan daripada era Kesultanan Melaka. Menurut sumber Siam dan
Portugis, para Datu ini dikenali sebagai Datuk Mendelika yang menjadi ketua dan
pentadbir di daerah atau komoniti masing-masing sejak era Kesultanan Melaka.
Kerajaan Perak dan Pahang
umpamanya telah mewarisi secara langsung institusi kerajaan dan era Kesultanan Melaka
di mana sampai ke hari ini ramai pembesar-pembesar Perak dan Pahang masih
menggunakan gelaran-gelaran Kebesaran di Zaman Kesultanan Melaka seperti
Bendahara Paduka Raja, Datuk Shah Bandar, Datuk Maharajalela, Datuk Suliwatang
dan sebagainya.
Institusi Kedatuan ini juga
terdapat di negeri Sembilan, di mana mengikut sejarahnya Para Datuk,
Pembesar-pembesar dan penghulu yang telah mengundang Raja Melawah di Pagar
Ruyung untuk mewujudkan sebuah Institusi Kerajaan atau Kesultanan yang digelar
sebagai Yang DiPertuan Besar.
Begitu juga di Terengganu, pada
era Kesultanan Melaka, Terengganu ini ditadbir oleh keluarga Bendahara
hinggalah ke Tun Zainal Abidin di lantik menjadi Sultan Zainal Abidin yang
pertama setelah berpecahnya empayar Johor-Riau-Lingga-Pahang sekitar tahun
1720an.
Disinilah bermulanya kedaulatan
dan apa yang disebut sebagai Ketuanan Melayu. Ketuanan berasal dari perkataan tuan iaitu pemilik yang berwibawa dan
Raja/ Sultan merupakan tuan yang berwibawa sehingga wujudnya istilah ‘Daulat
Tuanku’. Raja-raja melayu ini dianggap sebagai tuan kepada negeri masing-masing
dan juga para pembesar menjadi pentadbir kepada raja ini yang mempunyai wibawa
dan kuasa pentadbiran di daerah masing-masing.
KETUANAN MELAYU
Sehingga ke Era British,
Ketuanan, Wibawa dan Kedaulatan Raja-raja melayu ini masih diiktiraf dan
pembesar-pembesar melayu sebagai paksi berdirinya kedaulatan ini sehinggakan
Malaysia di panggil sebagai Tidak Pernah
Dijajah Tapi Dinaungi/ Dilindungi oleh British. Ini kerana mereka (British)
tahu bahawa tanah-tanah di Malaysia ini sudah bermilik dan berdaulat serta
boleh mentadbir secara sendiri dan bebas daripada cengkaman kuasa-kuasa luar.
Ini ternyata dalam dokumen
perjanjian persekutuan 1948 di mana British secara tersuratnya menyatakan
negeri-negeri melayu ini adalah menjadi naungan kepada Ratu Inggeris.
Di samping itu, kuasa melayu ini
terus memegang tampuk pentadbiran dan penguasaan walaupun setelah runtuhnya
kesultanan Melaka dan tertubuhnya empayar Johor Riau Lingga. Tampuk
pemerintahan dan tuan yang memiliki tanah masih berada di tangan raja-raja
melayu yang disokong oleh pembesar-pembesar tempatan.
Pengiktirafan terhadap Raja-raja
Melayu dan sultan serta kedaulatan mereka di rakamkan dalam undang-undang tubuh
negeri masing-masing seperti undang-undang tubuh negeri Johor, Terengganu,
Selangor, Undang-undang 99 Perak dan Hukum Kanun Kedah semuanya meletakkan
raja-raja melayu sebagai tuan atau yang dipertuan mereka yang didaulati dan
juga diiktiraf.
Hingga ke Era Kedatangan British,
Raja-raja ini masih diiktiraf dan mempunyai Locus
Standi atau hak undang-undang, serta berkebolehan untuk mendakwa dalam
mahkamah. Sebagai contoh Perjanjian Pangkor 1874, setelah tercetusnya tragedi Pasir
Salak di mana terbunuhnya pegawai British yang bernama JWW birch, pihak British
berkomunikasi secara undang-undang dengan pemegang-pemegang kuasa yang terdiri
daripada Raja-raja Melayu dan juga pembesar-pembesar melayu seperi Raja
Abdullah, Raja Yusoff, Datuk Maharajalela, Datuk Sagor dan lain-lain lagi.
Ini kerana British mengiktiraf
Ketuanan atau kedaulatan para pribumi dan melayu ini. Apabila berlangsungnya
perjanjian 1896/97 di Kuala Kangsar Perak yang dinamakan sebagai Persidangan
Durbar, kali pertama Raja-raja Melayu yang berdaulat dan berwibawa telah dipertemukan
oleh British dan ini telah membawa kepada tercetusnya kepada ilham untuk
menubuhkan Majlis Raja-raja pada perjanjian persekutuan 1948 dan ini memberi
laluan untuk tercetusnya tragedi Malayan Union di mana orang-orang melayu
bangkit menentang Malayan Union dengan perkenan raja-raja melayu sehingga skema
Malayan Union ini terbatal.
Apabila tercetus Perjanjian Persekutuan
1948 pihak British berunding dengan Raja-Raja melayu untuk membentuk sebuah Persekutuan
Tanah Melayu yang terdiri oleh semua negeri-negeri semenanjung.
Maka kedaulatan dan kuasa
raja-raja melayu yang cuba digugat oleh Skema Malayan union dikembalikan semula
dan raja-raja melayu ini berdaulat dalam sebuah Negara Malaysia yang Merdeka
1957.
Oleh kerana masyarakat telah menjadi
kompleks apabila wujudnya masyarakat plural dengan kehadiran para imigran dari
luar terutama dari China dan India yang diimport oleh British untuk tujuan
ekonomi di ladang dan juga di lombong-lombong bijih dan juga di kawasan bandar
di mana kedua-dua kaum ini rancak menjalankan aktiviti. British telah mengambil
satu pendekatan mempertemukan kalangan imigran ini yang mendakwa diri mereka
banyak menyumbang kepada pembangunan ekonomi Negara dalam gagasan untuk
mencapai kemerdekaan tanah melayu.
FUNGSI ORANG MELAYU DALAM SISTEM PEMERINTAHAN NEGARA
Bagi membentuk sebuah Perlembagaan
Tanah Melayu yang merdeka pihak yang menganggotai jawatankuasa pembentukan
Perlembagaan Persekutuan yang pertama ialah Raja-raja melayu yang berdaulat dan
diiktiraf oleh British atau wakil-wakil mereka yang terdiri daripada para
pembesar yang berwibawa seperti dari Kelantan Datuk Nik Ahmad Kamil, Datuk
Panglima Bukit Gantang Hj. Abdul Wahab, di Perak, Di Johor, Datuk Onn Jaafar
dan sebagainya.
Menduduki jawatankuasa ini bersama-sama
wakil-wakil parti politik yang mewakili sektor rakyat iaitu parti perikatan mengandungi
UMNO (orang Melayu), MCA (orang China), dan MIC (orang India). Pihak Biritish
menjadi fasilitator kepada pembentukan perlembagaan persekutuan ini.
Salah satu agenda yang besar
pembentukan perjanjian ini ialah tertubuhnya Majlis Raja-raja Melayu yang telah
bersidang setakat ini ratusan bilangannya dan institusi raja-raja melayu ini
telah dijadikan sebahagian besar daripada banyak perkara dalam perlembagaan
persekutuan dan dilanjutkan sehingga ke Perjanjian Malaysia 1963. Turut
dikekalkan dengan kemasukan-kemasukan perkara baru seperti perkara 182 dan 183
iaitu perkara yang mengawal tindak tanduk raja-raja melayu dari segi
perundangan dan juga dari segi perlembagaan.
Ini bermakna semenjak zaman
berzaman dahulu Malaysia ini telah mempunyai sistem pemerintahan sendiri serta bertuan
dan tuannya terdiri daripada orang melayu dan para datu tempatan yang mempunyai
wibawa di kawasan masing-masing seluruh Malaysia.
Menurut Dr. Mohd Yusoff Hashim, Tanah
ini sudah berpenghuni, mempunyai sistem pentadbiran, mempunyai sistem
pemerintahan dan bukan tanah kosong seperti Amerika, Canada, New Zealand,
Australia dan lain-lain negara yang tidak ada sistem pemerintahan dan
pentadbiran sebelum kemasukan kuasa-kuasa asing.. Masyarakat melayu menjadi
teras kepada pembinaan tamadun ini.
Malah, jika ditinjau dari segi
fakta nombor masyarakat inilah yang paling majoriti mendiami Malaysia hingga
hari ini sehinggakan ada pihak yang menggunakan istilah The Politics of numbers dan di kalangan ahli sejarah dan kebudayaan
menyebutnya sebagai The Politics of
Continuity and tradition iaitu fakta
kesinambungan budaya daripada dulu hingga hari ini dimana masyarakat
melayu dan pribumi merupakan teras kepada perkembangan tamadun ini.
Dan baru-baru ini YAB Perdana
Menteri sendiri menamakan mereka bukan sahaja sebagai tuan tanah/ ketuanan
malah menamakan kalangan ini sebagai kalangan teras/ keterasan dan
induk/keindukan yang mempunyai sejarah dan peradabannya sendiri.
Kehadiran para imigran dari luar
memperkayakan lagi keindukkan ini atau ketuanan ini tetapi terasnya masih lagi
kepada melayu dan pribumi.
Perkara ini juga menjadi sebab
kewajaran terbentuknya beberapa perkara dalam perlembagaan persekutuan iaitu
dari segi agama, agama Islam sebagai agama persekutuan dalam perkara 3
perlembagaan persekutuan, Perkara 152 Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan,
Perkara 153, Hak Keistimewaan orang melayu dan pribumi serta hak bukan pribumi
yang halal dari segi undang-undang yang menjadi tanggungjawab kepada Yang DiPertuan
Agong untuk mengawasi, mengekal dan melaksanakannya.
Perkara 160 tafsiran mengenai
orang melayu yang berdasarkan kepada 3 elemen iaitu melayu bererti beragama
Islam, berbahasa melayu dan menggunakan adat istiadat melayu. Bukan sahaja
Fakta nombor malah kelangsungan daripada dulu hingga kini dirakamkan secara
perundangan dalam Perlembagaan Persekutuan Negara.
Adalah amat dukacita sekiranya
ada pihak-pihak tertentu yang menafikan hakikat sejarah yang telah menjadi
realiti kepada keadaan hari ini kerana faktor-faktor sejarah, budaya, agama,
bahasa dan adat istiadat yang telah diamalkan semenjak beribu-ribu tahun dahulu
tiba-tiba dinafikan atas kehendak politik atau kelompok.
Penafian sumbangan raja-raja
melayu, pembesar-pembesar melayu, para datu/datuk dan para elite Melayu seperti
golongan bangsawan Melayu adalah niat buruk pihak berkepentingan yang ingin
menggugat hak keistimewaan pribumi.
Dalang kepada pencabulan hak
pribumi wajar di label sebagai penderhaka kepada bangsanya seperti gesaan titah
Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Perak yang terpelajar dan tinggi tahap
intelektualnya baru-baru ini, “Usaha meraih sokongan politik bukan tiket
membolehkan status bangsa digadaikan.
Sifat mempamerkan ‘Kami Kurang
Melayu’ atau ‘ We Are Less Malay’ untuk populariti politik adalah perbuatan
silap paling besar dan penderhakaan paling durjana kepada bangsa melayu”.
Dari segi perpaduan, kemakmuran,
Kesatuan, dan juga semangat setia kawan toleransi, kesederhanaan yang menjadi
wawasan kepada kerajaan pemerintah hari ni adalah berlandaskan kepada hakikat
sejarah dan realiti.
Oleh itu, amat wajar sekali mata perlajaran
sejarah diwajibkan untuk dilaksanakan di peringkat sekolah mulai 2014 sebagai
penyedaran kepada kalangan mereka yang tidak celik sejarah dan tidak celik
budaya yang mempunyai agenda politik yang begitu sempit dan mengusarkan serta
penderhakaan paling durjana kepada bangsa melayu.
Temuduga dengan Prof. Emeritus
Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff Hashim,
Pakar Sejarah dan Kebudayaan, pernah
menjadi Profesor di UM selama 15 tahun
Banyak menulis artikal mengenai
masyarakat melayu dan kebudayaan melayu dan
kini menjadi Naib Canselor Kolej
Universiti Islam Melaka (KUIM)
No comments :
Post a Comment