Oleh:
Mohd Sufiean Bin Hassan
Pegawai Perhubungan Awam,
KUIM
“Melawat Melaka Bersejarah
Bererti Melawat Malaysia”:
NAIB CANSELOR KUIM MERUNGKAI
SLOGAN DAN REALITINYA
“Sebelum ini Melaka telah mewujudkan
slogan-slogan khusus untuk tujuan pelancongan umpamanya kepimpinan yang lalu
menggunakan slogan MELAKALAH DIMANA SEGALA-GALANYA BERMULA. Jika di lihat dalam sejarah
Malaysia, Melaka merupakan negeri tertua dan fakta ini mewajarkan dikatakan
disitulah (Melaka) segala-galanya bermula. Dengan slogan ini telah menarik
peminat-peminat luar Negara untuk melawat Melaka dan boleh menaikkan bilangan
pelancong dalam pelbagai sektor.
“Kemudian slogan MELAWAT
MELAKA BERSEJARAH, BERERTI MELAWAT MALAYSIA yang kedua ini lebih
memantapkan lagi slogan pertama dengan istilah kunci kata BERSEJARAH. Apa yang
dimaksudkan bersejarah di sini ialah di Melakalah segala-galanya bermula
seperti Institusi Raja-Raja yang ada sekarang bermula dari Melaka, Sistem
Undang-undang, Bahasa, Agama dan Hak-hak Bumiputera.” kata Naib Canselor Kolej
Universiti Islam Melaka (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff
Hashim.
Beliau yang tidak asing di
kalangan sejarawan-sejarawan dalam dan luar Negara serta aktif dalam
penghasilan bahan-bahan ilmiah, menyifatkan Slogan ini lebih menambahkan lagi
kefahaman tentang slogan yang pertama dengan menggunakan sejarah sebagai satu
pendekatan untuk mempertingkatkan pelbagai sektor yang terdapat di Melaka
seperti Pelancongan Pendidikan, Pelancongan Sejarah, Pelancongan Perubatan,
Pelancongan Kebudayaan, Pelancongan Makanan dan Ekonomi, sebagainya.
SEKTOR PENDIDIKAN
Sektor pendidikan merupakan satu
sektor yang amat penting untuk perkembangan Negara hari ini.
Menurut Mohd Yusoff, jika dilihat
dari sudut sejarahnya Melaka merupakan negeri yang pertama sekali mencetuskan
dan melahirkan sistem pendidikan formal dan tidak formal. Formal di sini
bermaksud pengajian dan pembelajaran yang berteraskan madrasah dan sistem
interak iaitu antara guru dengan murid.
Sistem ini dilaksanakan di
masjid-masjid seperti Masjid Raya malah sumber luar seperti sumber portugis
juga menyebut bahawa raja-raja Melaka yang beragama islam itu merupakan
penganut agama islam yang amat kukuh dan hebat sehingga dikatakan bahawa Sultan
Alaudin itu bukan sahaja merupakan sultan malah baginda memberikan perhatian
yang amat mendalam tentang pengajian agama dengan menggalakkan para ulama untuk
datang ke Melaka menyebarkan ilmu-ilmu ukhrawi.
Antara ulama-ulama terkenal yang datang
ke Melaka pada masa itu ialah Maulana Jalaludin, Syed Abdul Aziz, Kadi Yusof,
Kadi Munawar, dan sebagainya. Sistem ini didapati diamalkan oleh negeri-negeri
melayu sebelum kedatangan barat, seperti sistem Madrasah telah diajarkan oleh
guru-guru agama di peringkat kampung juga diperingkat daerah dan akhirnya
sistem ini berkembang menjadi sekolah pondok yang amat popular di Melaka dan
negeri-negeri lain seperti Kelantan, Terengganu, Kedah, Perak dan di Johor.
Program sekolah pondok ini
akhirnya berkembang menjadi program tetap sekolah agama yang dilaksanakan
bersama-sama dengan sekolah melayu. Program agama ini turut diberi
pengiktirafan dengan sijil asas pengajian agama.
Berpunca dari pengajian inilah
lahirnya para ulama yang terkenal di Malaysia yang mendapat pendidikan sekolah
pondok dan ulama-ulama ini bukan sahaja menjadi pegawai-pegawai kerajaan,
penjawat awam malah pendakwah bebas. Perkara ini telah bermula sejak era Melaka
lagi.
Pendidikan yang bercorak duniawi seperti
seni mempertahankan diri dilihat telah wujud di zaman Melaka lagi. Seni ini nampak
ditonjolkan oleh buku sejarah melayu ketika berlakunya peperangan antara
hulubalang-hulubalang Melaka dengan Portugis.
Pahlawan Melayu pada ketika itu
menggunakan alat-alat tradisional seperti keris, lembing dan sebagainya untuk
menentang musuh walaupun sebenarnya Melaka pada masa itu telah ada senjata
seperti meriam, lela, pentaka, pemburas dan sebagainya namun persenjataan
Portugis jauh lebih canggih dan lebih hebat pada masa itu.
Perkara ini telah menimbulkan
kesedaran dan pengajaran kepada kita hari ini terutamanya orang melayu untuk
mempelajari kepada bidang sains dan
teknologi untuk menyamai tamadun-tamadun besar dunia dari barat, Amerika dan
sebagainya serta mendalami ilmu sains dan teknologi bukan sahaja ilmu
persenjataan malah teknologi mobile, angkasa, pengangkutan supaya setaraf dan
setanding teknologi-teknologi barat.
BIDANG EKONOMI
Dari segi Ekonomi Melaka juga
telah memulakan satu tradisi ekonomi yang berteraskan kelautan/ Maritime. Pada
zaman melayu melaka masyarakat melayu terbuka kepada sistem perniagaan bebas
jadi pedagang-pedagang melayu boleh berdagang ke mana sahaja sehingga ada di antara
mereka yang telah sampai ke Sri Lanka dan Madagaskar.
Walaubagaimanapun sistem ini
telah diatasi oleh sistem Portugis dan juga sistem Belanda dimana pedagang
bukan lagi bercorak bebas tetapi bercorak monopoli menyebabkan masyarakat
melayu terpaksa berundur kebelakang dan menjadi pedagang kecil-kecilan.
Walaupun secara besar-besaran pembesar-pembesar melayu termasuk
sultan-sultannya berniaga tetapi dengan cara proxi.
Umpamanya sultan Melaka telah berniaga
dengan menggunakan nakhoda-nakhoda sampai ke India, China dan Jepun. Sistem Maritime
ini diwarisi oleh Malaysia terutama dalam bentuk perkapalan sehingga
tertubuhnya Malaysian International Shipping Corporation (MISC) Berhad yang
berteraskan kelautan.
Selain itu, istilah-istilah
seperti laksamana, Nakhoda, Jurumudi, shahbandar yang digunakan hari ini adalah
dimulakan oleh Melaka dan kesan-kesan sejarah ekonomi masih terdapat di Melaka
pada hari ini umpamanya ada Jeti Shahbandar, Kapal Flor De Lamar milik Portugis
dan kerajaan Melaka hari ini akan membina sebuah kapal melayu besar yang
bernama Mendam Berahi. Kapal ini pernah digunakan oleh laksamana Hang Tuah
sewaktu membawa Sultan Mansor Shah berkahwin dengan Puteri Majapahit Radin
Galuh Cendera Kirana.
BIDANG PERUBATAN
Dari segi perubatan, Melaka juga
telah memulakan sistem perubatan tradisional dengan terdapatnya bahan-bahan
mentah daripada timur tengah dan juga India. Bahan-bahan mentah seperti Kayu
gaharu, cendana, cengkih, herba-herba yang sekarang terkenal dipasaran sebagai
bahan-bahan organik bukanlah suatu yang baru malah ianya telah ada di zaman
Kesultanan Melayu Melaka lagi di mana bahan-bahan ini menjadi perencah kepada
bahan makanan, perubatan dan juga untuk kesihatan.
BIDANG MAKANAN
Menurut Mohd Yusoff, Melaka juga
kaya dengan makanan yang diwarisi daripada Palembang. Di Palembang dikenali
sebagai Masak Asam Melayu Palembang dan di Melaka dikenali sebagai Masak Asam Melaka.
Makanan ini sekarang sangat popular oleh restoran Melayu bukan sahaja di Melaka
malah diwarisi oleh negeri-negeri lain seluruh Malaysia sampai ke Sabah Sarawak
ada restoran Masak Asam.
ILMU PERTAHANAN PERANG
Juga seperti ilmu batin, ilmu ini
telah diajar di negeri Melaka kemudian diwarisi ke negeri-negeri melayu yang
lain. Berbagai jenis ilmu mempertahankan diri dan ilmu persilatan melayu telah
bermula dari Melaka. Ilmu persilatan mula yang diperkenalkan oleh pelbagai suku
melayu dan Jawa seperti ilmu silat jawa, silat indragiri, silat bugis, silat suku
bertam, serapong, seletar dan juga suku buru. Ilmu persilatan ini berkembang
hingga ke hari ini. Kini telah wujud pelbagai lagi jenis silat seperti silat
patani, silat sendeng, silat cekak dan sebagainya.
BIDANG KESENIAN
“Melaka memulakan kesenian
bermain catur, lumba perahu dan juga main layang-layang/ wau. Selain itu
Anak-anak raja dan bangsawan Melaka juga gemar menunggang kuda yang hari ini
terkenal dengan sukan Equestrian. Selain itu permainan sepak raga atau lebih
dikenali sebagai Sepak Takraw hari ini telah dimulakan di Melaka pada era
kesultanan Melaka lagi. Sukan-sukan dan permainan ini telah diwarisi oleh
Malaysia hingga ke hari ini menjadi bahan komersial.” Jelas Mohd Yusoff.
MELAKA BANDAR KOSMOPOLITAN
Pakar sejarah ini turut
menyifatkan Melaka merupakan sebuah
Bandar Kosmopolitan. Di mana ia di diami pelbagai bangsa di mana terasnya ialah
Bangsa Melayu. Walaupun terdapat orang Cina Peranakan, Kujerat, Tamil, Arab, dan
Portugis mereka dapat hidup dalam keadaan aman dan harmoni. Ciri Kosmopolitan
ini menjadi teras kepada perpaduan negeri di mana pelbagai bangsa ini boleh
hidup bersama secara perpaduan. Oleh sebab itu banyaklah masjid di Melaka
umpamanya Masjid Kampung Keling di Jalan
Harmoni, Melaka di mana bersebelahan dengan kuil hindu dan kuil cina. Ini adalah
lambang kepada keharmonian dan perpaduan dan kehidupan masyarakat Malaysia.
Menurut Mohd Yusoff, Melaka
memberikan contoh dan teras serta asal usulnya diwarisi oleh masyarakat
Malaysia hari ini iaitu masyarakat Kosmopolitan dan heteriogenous yang terdiri daripada pelbagai suku bangsa dan suku.
Umpamanya melayu adalah teras tetapi dalam teras itu terdapat suku-suku melayu
seperti Suku Bugis, Suku Minangkabau, Suku Batak , Suku Mendeling dan
sebagainya.
Hari ini terdapat pelbagai persatuan
terdiri dari suku melayu seperti persatuan anak bugis, anak jawa di Selangor, Persatuan
Anak Bugis di Johor, Persatuan Anak Acheh di kedah, Anak Minangkabau di Negeri
Sembilan dan sebagainya.
Di Melakalah ciri ini sudah ada
dan mereka merujuk kepada sultannya yang utama pada masa itu yang menjadi
pelindung kepada suku-suku bangsa ini. Ini diwarisi hingga ke hari ini di mana
raja-raja melayu adalah raja bukan sahaja kepada orang melayu malah kepada
bukan bumiputera seperti orang cina, india, portugis dan sebagainya dilindungi
oleh raja-raja melayu dan ini tercatat dalam artikal 153 tentang hak bumiputera
dan orang melayu serta hak-hak kaum-kaum lain tetapi mestilah halal hak itu.
Kesimpulannya Melaka merupakan
sebuah Negeri Bandar Kosmopolitan yang mempunyai pelbagai sektor dan bidang
sejarah dari segi pendidikan, perubatan, kesenian, ekonomi dan sebagainya maka
tepatlah slogan yang digunakan kerajaan negeri iaitu MELAWAT MELAKA BERSEJARAH BERERTI MELAWAT MALAYSIA.
No comments :
Post a Comment