Mohd
Sufiean Bin Hassan
Pegawai
Perhubungan Awam, KUIM
INSTITUSI
RAJA-RAJA MELAYU MALAYSIA
NAIB CANSELOR KUIM MENDEKATI PERLEMBAGAAN NEGARA
DARI KANTA SEJARAH DAN WARISAN BANGSA
Daulat
Tuanku… Daulat Tuanku…Daulat Tuanku…
Institusi Raja-Raja Melayu pada hari ini merupakan kesinambungan sejarah
dan warisan tamadun bangsa. Kajian
ilmiah membuktikan institusi raja-raja atau sistem pemerintahan monarki telah
wujud di tamadun awal manusia dan ini menjelaskan sistem pemerintahan beraja
yang diasaskan turut memberi kesan positif kepada kestabilan sosio-politik dan
kemajuan ekonomi sesebuah kerajaan yang berdaulat.
Umum
mengetahui realiti peranan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara dan juga
pelengkap kepada sistem Pemerintahan Kerajaan Malaysia yang terdiri daripada
Badan Perundangan (Legislative),
Badan Pemerintah (Executive) dan
Badan Kehakiman (Judicial).
Tiga
buah badan utama sistem Pemerintahan Kerajaan Malaysia dan dua daripadanya
(Badan Perundangan dan Badan Pemerintah) menuntut kuasa Institusi Raja Melayu untuk memutuskan setiap cadangan yang
diusulkan. Dalam badan perundangan, Sultan / Raja bertindak sebagai Ketua Agama
Islam yang menegakkan syariat Islam (rujuk surah an-nisa’ ayat 59).
Seluruh lapisan masyarakat pasti menyedari dan memahami peranan Institusi Raja-Raja Melayu di Malaysia, namun tidak semua menyedari dan memahami akan kepentingan institusi raja-raja Melayu dalam memastikan kestabilan negara, sosio-politik, perundangan dan ekonomi terpelihara.
Justeru itu, rencana ini akan menerokai perspektif Naib Canselor Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff Hashim tentang sumbangan dan peranan Institusi Raja-Raja Melayu dalam Perlembagaan Negara dari kanta dan sejarah warisan bangsa.
Beliau
yang juga sejarawan tanah air turut berpendapat fakta kepentingan institusi
raja-raja Melayu dalam memastikan kestabilan negara,
sosio-politik, perundangan dan ekonomi perlu diperhebahkan agar umum jelas
peranan Institusi Raja-Raja Melayu tidak terhad kepada perihal agama dan adat
istiadat semata-mata.
Institusi Raja dan Tamadun Awal
Frasa Raja, Sultan Melayu atau Yang Dipertuan Negeri diwarisi dari era pra kesultanan lagi. Tawarikh Tanah Melayu bermula dengan wujudnya kerajaan-kerajaan Melayu di kawasan rantau Asia Tenggara seperti kerajaan Melayu Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah.
Selain
daripada kerajaan di atas, terdapat beberapa kerajaan Melayu Tua seperti Kerajaan Gangga Negara di Perak, Kerajaan
politi Melayu, Klang, Selangor, Ujung
tanah / Medini di Johor, Kerajaan Inderapura di Pahang, Kerajaan Tan Tan di
Terengganu dan Kerajaan Chih-Tu di Kelantan.
Sistem
pemerintahan Kerajaan Melayu Tua ini merupakan sistem pemerintahan tersusun
dan diketuai oleh seorang raja. Selain kedudukan yang strategik, kestabilan
sosio-politik melalui pentadbiran sistem beraja pada zaman ini menjadikan
kerajaan Melayu Tua sebagai pusat
perdagangan yang penting. Menerusi kegiatan perdagangan yang maju dan pesat,
kerajaan-kerajaan Melayu Tua muncul sebagai kerajaan yang kaya dan
makmur.
Empayar
Melaka dan Kesultanan Melayu
Menurut Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff
Hashim yang juga pakar dalam mengkaji kegemilangan Empayar Melaka dan
Kesultanan Melayu berpendapat, Kesultanan Melayu Melaka merupakan sebuah Empayar Melayu yang agung
sejak berabad lamanya dan di sini juga wujudnya kedaulatan Raja-Raja Melayu .
Kesultanan Melayu Melaka merupakan institusi pemerintahan beraja
atau Kerajaan Melayu Tradisional yang ulung di Tanah Melayu. Kesultanan Melayu yang diwujudkan oleh Parameswara (Sultan
Iskandar Shah) di Melaka menandakan permulaan sistem pemerintahan yang diwarisi
turun-temurun oleh Raja-Raja Melayu yang memerintah negeri-negeri dan hingga ke
hari ini, pewarisan takhta masih diamalkan.
Selain berjaya membuka sebuah kawasan yang dinamai
Melaka, Sultan Iskandar Shah turut berjaya mewujudkan sistem pentadbiran yang
tersusun dan cekap dan secara langsung Kesultanan Melayu Melaka telah diasaskan oleh Sultan Iskandar
Shah selepas membuka Melaka pada tahun 1400.
Sistem pentadbiran Kerajaan Melaka dibentuk oleh anggota-anggota
sebuah Majlis Tertinggi yang berperanan dan bertanggungjawab mentadbir
kelangsungan sosio-politik dan ekonomi Melaka. Kedudukan selepas sultan dan Majlis
Tertinggi, hierarki sistem pentadbiran Kesultanan Melayu diikuti dengan Bendahara, Temenggung,
Laksamana dan Penghulu Bendahari.
Selain kedudukan geografi yang strategik, kestabilan sosio-politik dan
pemerintahan yang sistematik turut menyumbang kepada kepesatan perdagangan di
Selat Melaka. Secara langsung, sistem pentadbiran yang dibentuk oleh Sultan
Iskandar Shah berjaya menjana ekonomi dan menjadikan Melaka negeri yang kaya
dan makmur. Walaupun serangan Portugis ke atas Melaka (1511) menyaksikan empayar
Melaka di tawan oleh kuasa Barat, namun, sistem Raja-Raja masih utuh diwarisi
oleh kerajaan-kerajaan selepas kesultanan Melayu Melaka.
Ketika era zaman Kesultanan Melayu Melaka, peranan
Sultan membuka kawasan jajahan dan memberi kedaulatan kepada tanah sempadan bukan
sahaja memberi manfaat kepada rakyat jelata, malah kebijaksanaan Sultan memilih
kawasan yang strategik turut membuka peluang perdagangan serantau benua.
Kerajaan Melayu selepas Kesultanan Melaka: British akur Sistem
Monarki
Selepas kejatuhan empayar Melaka (1511) dan
kemangkatan Sultan Mahmud Shah (Sultan Melaka ke-8), putera baginda, Raja Ali
menyambung perjuangan Sultan Mahmud Shah untuk menawan kembali Melaka dan
mengasaskan Kerajaan Melayu Johor. Walaupun diserang kuasa Barat, keutuhan
sistem Raja sebagai ketua negeri masih dilaksanakan.
Sistem pemerintahan monarki diteruskan oleh
kerajaan-kerajaan Melayu Lama seperti Kerajaan Johor Tua, Negeri
Sembilan, Kelantan, Terengganu dan Selangor wujud pada sekitar abad ke-17, ke-18 dan ke-19. Apabila
tertubuh empayar Johor Riau, Johor Riau Lingga, Pahang dan sehingga kedatangan Belanda,
ketuanan Melayu terus kekal dan tampuk puncak kuasa di pegang
oleh Raja Melayu serta mendapat sokongan daripada para pembesar
dan rakyat jelata. Ini diikuti oleh kemunculan kerajaan-kerajaan Melayu baru di mana penguasa politik dan kerajaan
masih berada di tampuk raja-raja dan sultan-sultannya.
Tahun 1874, dasar campur tangan British yang
pertama dicatatkan melalui Perjanjian Pangkor dan secara langsung sistem
residen terus diperkenalkan. Namun, sistem ini telah mengurangkan kuasa dan
kedaulatan Raja-Raja Melayu sebagai
ketua negeri. Pelantikan Residen secara langsung skop kuasa Sultan dalam
undang-undang, perihal ekonomi dan politik dikuasai oleh wakil British ini.
Raja-raja Melayu tidak berpuas hati terhadap kuasa Residen
Jeneral dan kerajaan pusat. Akhirnya, British akur dengan permintaan Raja-Raja Melayu lalu menubuhkan Persidangan Durbar atau
Persidangan Raja-Raja Melayu tahun 1897 di Kuala Kangsar, Perak. Persidangan
ini dihadiri oleh Raja-Raja Melayu dari Negeri-Negeri Bersekutu dan ia
merupakan satu peristiwa sejarah kerana inilah pertemuan Raja-Raja Melayu yang
julung kali diadakan untuk bersatu mempertahankan kedaulatan negeri
masing-masing.
Di samping itu, perbincangan juga tertumpu pada hal
ehwal adat, Agama Islam dan kebajikan orang Melayu. Durbar merupakan persidangan asas
kepada Kewujudan Majlis Persidangan Raja-Raja Melayu untuk mengetengahkan beberapa isu seperti kuasa
Raja-Raja Melayu dikembalikan dan penyertaan orang Melayu dalam kerajaan
serta pembangunan ekonomi persekutuan.
Jika Tamadun Awal membuktikan kebijaksanaan dan
kecekapan Sultan dalam mentadbir urus sosio-politik dan kemajuan ekonomi negeri,
zaman kesultanan Melayu Melaka memperlihatkan peranan Sultan membuka kawasan
jajahan dan memberi kedaulatan kepada tanah sempadan. Maka di Persidangan
Durbar membuktikan peranan Institusi Raja-Raja Melayu dalam mengekalkan kuasa
dan memperjuangkan hak orang Melayu sebagai penduduk peribumi Tanah Melayu.
Institusi
Raja-Raja Melayu: Lambang Penyatuan dan
Perpaduan melalui Perlembagaan
Sistem pemerintahan monarki dilihat bukan sahaja
mampu mewujudkan sebuah kerajaan yang stabil, malah turut mengukuhkan perpaduan
antara kaum. Buktinya, ketika zaman pendudukan British di Tanah Melayu , pihak Inggeris masih mengekalkan Raja
Melayu sebagai simbol ‘Ketuanan Melayu ’ supaya
tidak tercetus sebarang konflik di kalangan rakyat di Tanah Melayu yang turut terdiri daripada kaum Cina dan
India.
Di samping itu, rakyat pada ketika itu menyokong
sistem pemerintahan beraja yang dianggap relevan berbanding sistem pemerintahan
ala tentera yang diperkenalkan oleh Jepun. Akhirnya, pendudukan Jepun di Tanah Melayu hanya bertahan selama 4 tahun (1941-1945)
walaupun kaum Melayu diberi keistimewaan
berbanding kaum lain dengan diberi keutamaan untuk mentadbir daerah.
Pelbagai usaha oleh kuasa penjajah untuk
mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu. Antaranya, Perlembagaan Malayan Union dengan
jelas menyatakan Raja-Raja Melayu yang memerintah sembilan buah negeri dalam
Tanah Melayu akan kehilangan daulat dan kuasa memerintah. Raja-Raja
Melayu bertindak mentadbir hal ehwal Agama Islam dan
adat istiadat orang Melayu di negeri masing-masing.
Manakala, Harold Mac Michael bertanggungjawab untuk
mendapat tandatangan persetujuan terhadap penubuhan Malayan Union daripada
Raja-Raja Melayu walaupun pada hakikatnya, Raja-Raja Melayu menentang perjanjian ini. Usaha untuk mengubah
sistem pemerintahan beraja kepada sistem pemerintah pusat pihak British menemui
kegagalan.
Kegagalan Malayan Union membawa pihak British
kepada penubuhan Suruhanjaya Reid dan suruhanjaya ini dibentuk untuk merangka
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu atas dasar pemerintahan Demokrasi berparlimen.
Proses merangka Perlembagaan Persekutuan dirujuk ke jawatankuasa perlembagaan British Westminster System yang
melaksanakan sistem monarki.
Berbanding penubuhan Malayan Union, proses merangka
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu turut melibatkan Raja-Raja Melayu secara langsung dan hak serta keistimewaan Raja-Raja
Melayu turut diberi perhatian. Antara kandungan
memorandum, Majlis Raja-Raja dikekalkan, manakala Agama Islam diiktiraf sebagai
Agama Rasmi, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan keistimewaan
kaum Bumiputera.
Akhirnya, pihak British akur pada kuasa Raja-Raja Melayu . Buktinya, tanggal 5 Ogos 1957,
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu telah ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu dan Pesuruhjaya Tinggi British.
Hasil daripada persetujuan ini, kini, perkara
mengenai kuasa Raja-Raja Melayu jelas dikanunkan di dalam Perlembagaan
Persekutuan, manakala Agama Islam diiktiraf sebagai Agama Rasmi (Perkara 3 (1),
Perlembagaan Persekutuan), Bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan (Perkara 152,
Perlembagaan Persekutuan) dan keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera (Artikel 153, Perlembagaan
Persekutuan). Inilah usaha Raja-Raja Melayu terdahulu dalam memartabatkan Agama Islam,
Bahasa Melayu dan hak keistimewaan kaum Melayu dan Bumiputera.
Institusi
Raja-Raja Melayu dan Locus
Standi
Dalam sistem Pemerintahan Kerajaan Malaysia yang
terdiri daripada tiga buah badan utama; 1) Badan Perundangan, 2) Badan
Pemerintah dan 3) Badan Perundangan, menuntut kuasa institusi Raja-Raja Melayu, iaitu Yang di-Pertuan Agong (YDPA)
sebagai antara komponen utama dalam Badan Perundangan dan Badan Pemerintah dan
sistem ini bukanlah sesuatu yang baru diwujudkan dalam sistem Pemerintahan
Kerajaan Malaysia.
Ini kerana ketika zaman Kesultanan Melayu Melaka, malah ketika zaman pra-kesultanan
sekalipun sultan atau raja turut berperanan dalam mengasaskan sebuah sistem
pemerintahan yang strategik dan efektif, di samping merangkap penggubal
undang-undang.
Sebagai sultan atau raja, baginda berkuasa penuh ke
atas semua aspek pemerintahan dalam kerajaan termasuk perjawatan. Pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka, Sultan Iskandar Shah telah menggubal
Hukum Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut bagi memastikan kelancaran, kestabilan
dan keamanan negeri terpelihara.
Sistem
Pemerintahan Kerajaan Malaysia pada hari ini mengiktiraf kedudukan sultan dan
raja-raja Melayu bukan sahaja di dalam Badan Perundangan dan
Badan Pentadbiran, malah turut dikanunkan di dalam Perlembagaan Persekutuan.
Perincian
jelas dalam Perlembagaan Persekutuan tentang kuasa Raja-Raja Melayu dan Sultan
dalam sistem pentadbiran di Malaysia. Bahagian 1 perkara 32 hingga 38 menggariskan
perimeter Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama
Negara, manakala, Bahagian 2 tentang peranan Majlis Raja-Raja Melayu di
mana perkara 38 menerangkan kedudukan dan juga hak-hak undang-undang Raja-Raja Melayu.
Bahagian 3 peranan
Yang di-Pertuan Agong dalam Badan Eksekutif,
manakala Bahagian 4 perkara 60 memperincikan kuasa Yang
di-Pertuan Agong dalam Badan Perundangan
serta Bahagian 5 perkara 70 mengenai keutamaan Raja dan baginda dianggap
sebagai tiang seri kepada Perlembagaan Persekutuan hari ini dan juga
perlembagaan negeri-negeri.
Ini bermakna
baginda mempunyai hak undang-undang dan perlembagaan serta had-had terhadap
undang-undang dan perlembagaan itu. Dalam istilah undang-undangnya baginda
mempunyai “Locus Standi” perundangan.
Manakala, Badan
Perundangan atau Parlimen Malaysia, YDPA memiliki kuasa memanggil, membatal dan
membubarkan Parlimen dengan mendapat nasihat daripada Jemaah Menteri. Apabila
genap lima tahun, Parlimen akan dibubarkan secara sendirinya, melainkan sebelum
cukup tempoh ia dibubarkan oleh YDPA.
Sejarah
membuktikan kumpulan Raja-Raja Melayu adalah kumpulan yang menggubal dasar dan
undang-undang sesebuah negeri dan kini, sistem pemerintahan di Malaysia tetap
utuh mengiktiraf peranan Raja-Raja Melayu bukan sahaja dalam sistem
perundangan, malah melibatkan baginda dalam urusan tadbir urus negara.
Institusi Raja-Raja
Melayu dan Kedaulatan Tanah Sempadan
Sejak dari
tamadun awal, pembukaan sesuatu kawasan lazimnya diterokai oleh Sultan atau
Raja dan kedaulatan sesuatu tanah sempadan turut memerlukan kuasa baginda.
Secara langsung, kuasa baginda menghadkan penaklukan kuasa asing terhadap
sesuatu kawasan walaupun kawasan tersebut mempunyai hasil bumi yang mewah.
Ironinya,
kedaulatan sesuatu kawasan yang merupakan tanah jajahan diperolehi daripada
kuasa raja. Tanah penempatan di mana
raja mendirikan kerajaannya, lokasi yang strategik dengan mengambil kira
kesuburan kawasan, mempunyai nilai ekonomi, membina protokol dan pantang larang
serta memiliki unsur tuah.
Kejayaan Sultan Mansor Shah mengadakan hubungan
luar (Public Diplomacy) menjadikan Melaka sebagai kuasa politik dan ekonomi
yang tersohor dan disegani oleh kuasa luar. Selain menerokai kawasan tanah
jajahan, sultan turut bertanggungjawab dalam memastikan keselamatan rakyat
jelata. Justeru itu, sejarah turut membuktikan selain membuka kawasan, sultan
turut bertindak menyediakan angkatan perang dan menyusun strategi peperangan
demi mempertahankan tanah air daripada diserang oleh kuasa luar.
Kejayaan Sultan Mahmud Shah menangkis serangan
pertama Portugis menyebabkan angkatan Portugis mengundur diri apabila pasukan
hulubalang Melaka yang diketuai oleh Sultan Ahmad Shah yang strategis mengatur
serangan ke atas lawan. Di samping itu, kejayaan Sultan Alauddin Riayat Shah
mengukuhkan empayar Johor-Riau dan dalam masa yang singkat beliau mampu
menyusun angkatan perang bagi menangkis serangan Portugis dan Acheh.
Aspek ini
membantu membina karisma seorang raja. Barulah daulatnya (sovereignity) berdiri. Maka bersahutlah rakyat, ‘Daulat Tuanku’! (Hail your sovereign). Berdaulat raja
(yang memerintah) bermakna berdaulatlah kerajaan dan seluruh negerinya.
Berdaulatlah kerajaan (kesultanan) Melaka apabila wujud raja-rajanya (yang
diiktiraf rakyat).
Daulat
Tuanku…Daulat Tuanku…Daulat Tuanku…
No comments :
Post a Comment