Oleh:
Mohd Sufiean Bin Hassan
Pegawai Perhubungan Awam, KUIM
WACANA KEBANGSAAN BUKU EMPAYAR
MELAKA: TRADISI AGUNG MELAYU ANJURAN PERZIM
NAIB CANSELOR KUIM MENGANALISIS PENGERTIAN
SEJARAH MELAKA KE ATAS NEGARA MALAYSIA MASA KINI
Keunggulan empayar Melaka sering
menjadi tema persidangan ahli sejarawan negara dan antarabangsa. Keunikan
empayar Melaka mencipta sejarah dan mengubah peta dunia turut menarik minat
sejarawan, ahli akademik dan para pencinta sejarah untuk menjadikan tema
keunggulan empayar Melaka sebagai skop kajian ilmiah mereka.
Kajian tentang keunggulan empayar
Melaka membawa kepada pelbagai sudut pandang dilihat oleh para pengkaji dan
antara lainnya, kesinambungan keunggulan empayar Melaka ke atas negara Malaysia
pada masa kini.
Secara umumnya, masyarakat
Malaysia sedar akan kewujudan empayar Melaka, namun hanya segelintir yang mengerti
bahawa keutuhan pemerintahan kerajaan pada masa kini merupakan kesinambungan
praktis pemerintahan kerajaan ketika era empayar Melaka masa lalu.
Justeru itu, rencana ini akan
mengupas dapatan kajian dan analisis Naib Canselor Kolej Universiti Islam
Melaka (KUIM), Prof. Emeritus Datuk Wira Dr. Mohd Yusoff Hj. Hashim tentang
pengertian sejarah Melaka dan
kesinambungan praktis pemerintahan kerajaan Malaysia pada masa kini yang
berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.
Prof. Emeritus Dr. Mohd Yusoff memberi
penekanan tentang pengertian sejarah Kesultanan Melayu Melaka dari perspektif
warisan, tradisi dan realiti masyarakat masa lalui. Di samping itu, sejarawan
ini, turut merungkai impak sejarah Melaka kepada sosiopolitik dan keteguhan
kepimpinan kerajaan masa kini dengan mengaitkan sistem kenegaraan, politik
kuasa, kerasmian agama Islam dan bahasa Melayu yang digariskan di dalam
Perlembagaan Persekutuan juga dipengaruhi oleh keunggulan sejarah Melaka
melalui peristiwa kewujudan empayar Melaka.
Berikut adalah analisis Prof.
Emeritus Dr. Mohd Yusoff, di mana pengaruh pemerintahan zaman Kesultanan Melayu
Melaka dan kesinambungannya pada pemerintahan kerajaan Malaysia masa kini.
Sejarah Melaka dan Kesucian Agama Islam
Dewasa ini, pertikaian tentang
kesucian agama Islam sebagai agama rasmi negara kerap di cetuskan oleh kumpulan
minoriti yang berusaha untuk mengubah perkara yang utuh termaktub di dalam Perkara
3, Perlembagaan Persekutuan.
Provokasi kumpulan minoriti
mencetuskan kekacauan di dalam masyarakat dengan mempersoalkan perkara dalam Perlembagaan
Persekutuan merupakan usaha untuk membawa negara Malaysia ke arah kemusnahan
dan kehancuran. Mereka percaya bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah senjata
paling efektif untuk meruntuhkan sebuah kerajaan, memecahbelahkan masyarakat
majmuk dan sekali gus merubah sistem pemerintahan kerajaan yang berdaulat.
Ironinya, walaupun hidup dalam kepelbagaian, masyarakat Malaysia tidak mudah
dipecahkan kerana pegangan teguh dan keakuran kepada Perlembagaan Persekutuan.
Menurut Prof. Emeritus Dr. Mohd
Yusoff, agama Islam merupakan agama yang pertama bertapak di Melaka dan agama
suci yang dianuti oleh Sultan Iskandar Shah, raja pertama kesultanan Melayu
Melaka. Di samping itu, agama Islam juga merupakan agama yang mempunyai
penganut majoriti di antara
pembesar-pembesar Melaka dan masyarakat Melayu Melaka di masa lalu.
Memetik sumber daripada karya Tun
Sri Lanang yang meriwayatkan kesultanan Melayu Melaka, agama Islam telah dibawa
oleh Sayid Abdul Aziz iaitu saudagar dari semenanjung Tanah Arab dan datang ke
Melaka dengan tujuan untuk berdagang. Beliau dipanggil oleh Sultan Iskandar
Shah untuk mengadap dan kesempatan ini beliau gunakan untuk berdakwah kepada
sultan dan para pembesar.
Ketulusan dan kesucian agama Islam
berjaya membuka hati baginda untuk memeluk agama Islam. Tindakan ini secara
langsung dituruti oleh para pembesar dan masyarakat Melayu Melaka. Bermulanya
di sini, agama Islam menjadi pegangan setiap era kesultanan Melayu Melaka dan
diperluaskan kepada satu daerah ke daerah yang lain.
Kini, termaktub dengan jelas dalam
Perlembagaan Persekutuan, Perkara 3 (1), bahawa agama Islam merupakan agama
rasmi negara Malaysia dan keakuran terhadap perkara ini diterima oleh seluruh
masyarakat majmuk di Malaysia. Seterusnya, analisis tentang kedaulatan
institusi diraja dan kesinambungannya daripada sejarah kesultanan Melayu
Melaka.
Sejarah Melaka dan Kedaulatan Raja Melayu
Usaha kumpulan berkepentingan
untuk menjatuh dan menidakkan kedaulatan raja-raja Melayu wajib dicantas
sebelum barah menjadi parah. Sebagai rakyat perlu meletakkan taat setia dan
patuh kepada ketua negara dan ketua agama ini agar kedaulatan institusi diraja
terus dipelihara dan dipertahankan. Apakah rasionalnya?
Penubuhan
sesebuah negara terdiri daripada tiga elemen; kerajaan, tanah atau kawasan dan
kedaulatan. Istilah kerajaan itu sendiri wujud dari perkataan ‘raja,’ maka
wujudnya raja, wujudlah kerajaan.
Sejarah Melaka;
peristiwa Sultan Iskandar Shah menamakan sebuah kawasan sebagai Melaka, telah
membuktikan pembukaan dan kemajuan sebuah kawasan adalah usaha raja. Sebelum
sesebuah kawasan dibuka, kepintaran raja yang akan menentukan kemajuan sesuatu
kawasan kerana tanah penempatan di mana
raja mendirikan kerajaannya perlu lokasi yang strategik dengan mengambil kira
kesuburan kawasan, mempunyai nilai ekonomi, membina protokol dan pantang larang
serta memiliki unsur tuah.
Aspek ini
membantu membina karisma seorang raja. Barulah kedaulatan (sovereignity) berdiri. Maka bersahutlah rakyat, “Daulat Tuanku”.
Berdaulat raja (yang memerintah) bermakna berdaulatlah kerajaan dan seluruh
negerinya. Berdaulatlah kerajaan apabila wujud raja-rajanya yang diberi taat
setia oleh rakyat.
Justeru itu, ketika Suruhanjaya
Reid ditubuhkan untuk merangka Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu, raja-raja
Melayu adalah di antara tiga tunggak utama dalam rundingan tersebut. Sekaligus,
raja-raja Melayu berperanan sebagai pemerintah dan memegang tampuk kuasa
pemerintahan. Di samping itu, petanda ini jelas membuktikan bahawa sultan
mempunyai hak dalam penetapan undang-undang. Dalam istilah undang-undangnya
baginda sultan mempunyai “Locus Standi” perundangan.
Sejarah Melaka dan Martabat Bahasa
Melayu
Bahasa Melayu merupakan bahasa
pertuturan sejak era kesultanan Melayu Melaka lagi, malah, sebelum era
kesultanan Melayu Melaka dan dalam konteks sejarah alam Melayu, bahasa Melayu
turut dipertuturkan oleh masyarakat Melayu Melaka.
Di samping itu, kewujudan
pelabuhan selat Melaka bukan sahaja memberi laluan kepada para pedagang, malah
sumber sahih menyatakan sejarah bahasa Melayu adalah bermula daripada negeri
Melaka.
Berabad-abad
sebelum Masihi, Selat Melaka telah digunakan oleh pedagang Arab sebagai laluan
pelayarannya membawa barang perniagaan . Pada abad pertama, pedagang dari India belayar ke timur menuju Tiongkok
dan pedagang Tiongkok pula belayar ke barat menuju India. Pelayaran dua hala
ini mengharuskan mereka melalui Selat Melaka. Lama-kelamaan pelabuhan yang ada
di Kepulauan Melayu ini bukan sahaja sebagai tempat persinggahan tetapi menjadi
tempat perdagangan dirintis lebih awal oleh pedagang Arab.
Di samping itu,
juga para mubaligh terutama mubaligh India turut datang ke Kepulauan Melayu ini
untuk menyebarkan agama dan kepercayaan mereka kepada masyarakat tempatan.
Kedatangan para pedagang dan penyebar agama ini mengakibatkan bahasa Melayu
Purba mendapat pengaruh baru. Bahasa Melayu Purba ini kemudian dinamai sebagai
bahasa Melayu Kuno.
Prof. Emeritus Dr. Mohd Yusoff
berpendapat, selain jumlah penuturnya yang ramai, keindahan bahasa Melayu dalam
penghasilan karya sastera, bait-bait pantun seloka, sajak dan puisi menjadikan
bahasa Melayu indah untuk dituturkan. Tambahan pula, bahasa Melayu merupakan
bahasa pertuturan serantau.
Realiti ini mewajarkan kepada pembentukan
perkara 152, Perlembagaan Persekutuan bahawa Bahasa Melayu merupakan bahasa
rasmi negara. Ini juga ada kaitannya dengan pembentukan artikel 160 (2),
Perlembagaan Persekutuan bahawa Bahasa Melayu dan Agama Islam menjadi
sebahagian pengertian istilah Melayu di Malaysia.
Sejarah Melaka dan Keistimewaan kaum Melayu
dan Bumiputera
Pertikaian Perkara 153,
Perlembagaan Persekutuan berhubung dengan hak dan keistimewaan orang melayu dan
kaum bumiputera tidak wajar dipandang enteng. Niat untuk mewujudkan
kesamarataan di antara kaum di Malaysia adalah propaganda pihak berkepentingan
untuk menghalalkan cara.
Apa yang jelas, pihak
berkepentingan ini bukan berniat untuk mewujudkan kesamarataan tetapi gigih
merancang untuk mewujudkan persengketaan di sebalik perjuangan kesamarataan. Ketuanan
Melayu tidak wajar dipertikaikan dan seorang pemikir Greek berkata, “ untuk
memahami peristiwa masa kini, kita perlu mengenali dan memahami kejadian
lampau.”
Sejarah penubuhan Malaysia
menyaksikan tempoh prasejarah negara Malaysia bermula daripada kesan-kesan
terawal penempatan manusia yang diketahui iaitu di sekitar 40 ribu tahun dahulu
dan berlanjutan sehingga terbentuknya Kesultanan Melaka di sekitar tahun 1400,
yang merupakan tarikh yang kebiasaannya digunakan sebagai permulaan era sejarah
negara.
Di antara
penduduk terawal yang masih ada di Malaysia hingga ke hari ini ialah Orang
Asli, iaitu kumpulan bumiputera di
Semenanjung Malaysia serta kaum Penan di Sarawak dan kaum Rungus di Sabah.
Kehadiran mereka di negara ini berkemungkinan menjangkau lebih 5,000 tahun.
Penduduk terawal
ini juga merupakan golongan perintis kepada gerakan penghijrahan manusia ke
arah selatan daripada China dan Tibet melalui tanah besar Asia Tenggara serta
Semenanjung Tanah Melayu, seterusnya ke Kepulauan Indonesia. Penduduk pertama
bangsa Melayu atau Melayu Proto dianggarkan telah bertapak di negara ini pada
tahun 1000. Gerakan penghijrahan ini telah diikuti oleh beberapa lagi golongan
seperti Melayu Deutero sepanjang beberapa abad seterusnya.
Orang-orang Melayu
juga telah bertebaran di segenap pelusuk kepulauan ini, seterusnya menetap
dalam kelompok komuniti kecil yang serba lengkap. Ini telah menghasilkan
kepelbagaian corak etnik yang kompleks yang dapat dilihat di Malaysia.
Orang-orang
Melayu di Semenanjung mempunyai pertalian hubungan yang rapat dengan
orang-orang Melayu di Sumatera, dan untuk berabad lamanya Selat Melaka
berperanan sebagai laluan perhubungan, selain bertindak sebagai laluan
perdagangan. Justeru itu, orang Melayu dan Orang Asli merupakan peribumi negara
Malaysia hari ini dan diiktiraf sebagai Bumiputera.
Realiti ini juga
mewajarkan kepada penetapan Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan tentang hak
dan keistimewaan orang Melayu yang secara telusnya membuktikan kaum Melayu dan
bumiputera merupakan bangsa asal atau penduduk peribumi di Malaysia. Selain
sebagai penduduk terawal, kaum Melayu merupakan kumpulan perintis kepada
gerakan penghijrahan manusia ke arah selatan daripada China dan Tibet melalui
tanah besar Asia Tenggara serta Semenanjung Tanah Melayu.
Kesimpulan
Jelas
membuktikan setiap perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
merupakan kesinambungan keunggulan sejarah Melaka. Kesucian agama Islam,
kedaulatan raja-raja Melayu, martabat Bahasa Melayu dan hak keistimewaan kaum
Melayu dan bumiputera tidak wajar dipertikaikan kerana perkara ini telah
dipraktikkan sejak masa dahulu. Kerajaan hari ini telah mewarisi sistem
pemerintahan kesultanan Melayu Melaka dan sistem ini masih relevan untuk
dipraktikkan demi kedaulatan dan kemakmuran negara.
Pertikaian dan
perbalahan mengenai perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan,
jelas menunjukkan propaganda kumpulan minoriti atau pihak berkepentingan untuk
mewujudkan kekacauan dan huru hara. Secara langsung pertikaian ini diharap
mampu menghalalkan cara untuk mereka meruntuh dan merampas kerajaan sedia ada
demi meragut kuasa memerintah negara. Justeru itu, sebagai rakyat Malaysia yang
rasional, tidak sekali-kali mudah diperdaya kerana kita punya jati diri yang
utuh dan tidak mudah di runtuh oleh mana-mana pihak berkepentingan untuk
menghancurkan kemakmuran dan kedaulatan negara. Kita punya sejarah; daripada
sejarah terbentuk bangsa, kerajaan dan negara.
No comments :
Post a Comment